loading...
مرکز پرستاری مراقبتی توان سلامت
رضا محمدیان بازدید : 273 چهارشنبه 04 دی 1398 نظرات (0)

درمان زخم پای دیابتی

 

بیماری دیابت در کشور ما و به طور کلی در سطح جهان یک بیماری رایج است. یکی از عوارض این بیماری زخم پای دیابتی است. اگر در زمان مناسب برای درمان این زخم اقدام نشود، عوارض بدی برای فرد در پی خواهد داشت. افرادی دیابتی بسیاری به خاطر زخم پای خود مجبور به از دست‌دادن قسمتی از پای خود شده‌اند. در این مقاله به شما بیان خواهیم کرد که چگونه با درمان درست و به‌موقع از قطع عضو و عوارض ناشی از آن جلوگیری کنیم. 

با ما همراه باشید

بیماری دیابت

بیماری دیابت یا در اصطلاح عمومی، مرض قند یک بیماری رایج و متابولیکی است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن فرد مبتلا مختل می‌شود. وظیفه انسولین کنترل میزان قند خون و کاهش آن است. عوامل متعددی در شکل گیری بیماری دیابت نقش دارند. در بعضی از آنها مانند وراثت یا سالمندی، فرد مبتلا نقشی در آن ندارد. اما بسیاری از عوامل آن مانند چاقی و عدم تحرک به طور مستقیم به فرد مبتلا ارتباط دارد. می‌توانید با سنجش میزان قند خون در بازه‌هایی منظم از وضعیت قند خون خود مطلع شوید و در صورت افزایش آن برای پیشگیری از دیابت به سرعت اقدام کنید.

علائم بیماری دیابت

در مراحل اولیه ممکن است دیابت علائم آشکاری نداشته باشد. اما هر چه میزان قندخون بیشتر شود علائم آشکارتر خواهد شد. علائمی همچون پرخوری و پرنوشی، تکرر ادرار، کاهش وزن و تاری دید از علائم رایج اولیه در دیابت است.
در یزرگسالان علائم بیماری دیابت و گسترش آن تدریجی است. به‌طوریکه فرد مبتلا ممکن است تا چندسال از بیماری خود اطلاعی نداشته باشد. اما در کودکان بروز دیابت اکثرا به‌طور ناگهانی است.
از علائم دیگری که افزون بر موارد بالا در دیابت بزرگسالان وجود دارد می‌توان به خستگی مفرط، سوزن وسوزن شدن دست و پا و یا حتی بی حسی در عضلات اشاره کرد. 

در ۸۵ درصد موارد زخم دیابت باعث قطع عضو می‌شود. نکته تلخ آنجاست که این افراد اگر در زمان مناسب برای درمان زخم خود اقدام می‌کردند با قطع عضو روبه‌رو نمی‌شدند. شرکت پرستاری توان سلامت با اعزام متخصص درمان زخم پای دیابتی از گسترش و عوارض ناشی از آن جلوگیری می‌کند. جهت مشاوره رایگان و یا بهره‌مندی از خدمات درمانی با ما تماس بگیرید.

شرکت پرستاری توان سلامت ۰۲۱۷۷۵۰۵۹۱۹

بیماری دیابت مرض قند

مطلب برگزیده : هزینه استخدام پرستار سالمند در منزل

عوارض بیماری دیابت

مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود بیماری‌ها را دوست نداشته باشیم عوارض آنهاست. بیماری دیابت از جمله بیماری‌هایی است که عوارض متعدد و خطرناکی است. بیماری دیابت بخش‌های مختلف بدن آسیب برساند. در ادامه چند مورد آن را بررسی می‌کنیم:

ضعف بینایی

بیماران دیابتی ممکن است مشکلاتی در انتهای مویرگ چشمی خود داشته باشند. به این تغییرات مویرگی شبکیه رتینوپاتی می‌گویند. رتینوپاتی مهم‌ترین عامل نابینایی در بیماران دیابتی است که کمتر از ۶۵ سال سن دارند.

بیماری قلبی

قندخون بالا به سرخرگ‌ها، سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها آسیب می‌رساند. احتمال سکته قلبی  در افراد دیابتی دوبرابر افراد دیگر است. عوارض سکته قلبی در بیماران دیابتی بسیار شدید است و اغلب باعث از کار افتادگی عضوی از بدن یا حتی مرک بیمار دیابتی می‌شود.

بیماری کلیوی

 قندخون بالا به نفرون‌ها آسیب می‌رساند و آنها را زخمی و غلیظ می‌کند. نیمی از مبتلایان دیابت از آسیب‌های کلیوی رنج می‌برند. این آسیب‌ها به گونه‌ای است که ممکن است فرد به دیالیز یا پیوند کلیه احتیاج داشته باشد.

فشار خون

دیابت باعث افزایش تری گلیسرید و چربی خون می‌شود. این مواد در رگ‌های اصلی بدن تجمع می‌کنند و دیواره رگ‌های بدن تنگ‌تر می‌شود. این مورد باعث اختلال خون رسانی به اندام‌ها و افزایش فشار خون می‌شود.

قطع عضو

عارضه قطع عضو که اغلب با قطع شدن قسمتی یا تمام پا همراه است در بیماران دیابتی بسیار شایع است. بی توجهی به یک زخم کوچک می‌تواند باعث قطعی عضو شود. در اغلب موارد یک عفونت جزئی تا استخوان گسترش میِ‌یابد و در انتها درمانی جز قطع عضو باقی نمی‌ماند. 60 درصد قطع عضو در جهان به بیماران دیابتی تعلق می‌گیرد. در ادامه راجع به درمان زخم پای دیابتی بیشتر با شما سخن خواهیم گفت.

عوارض بیماری دیابت

بیشتر بدانید : علل پیدایش زخم بستر چیست و چگونه در منزل می‌توان آن را درمان کرد؟

زخم دیابتی

دیابت به سیستم عصبی انسان آسیب می‌رساند که به آن نوروپاتی می‌گویند. این آسیب دیدگی خود می‌تواند با عدم ارسال احساس درد یا گرما به مغز همراه شود. در بسیاری از موارد فرد دیابتی در زمان آسیب دیدگی درد را حس نمی کند. این موضوع باعث ایجاد جراحت و زخم عمیق در بدن می‌شود. نوروپاتی علاوه بر اینکه گاهی عامل ایجاد زخم است، پوست را نیز خشک و شکننده می‌کند. پوست خشک و شکننده مستعد زخم و جراحت است.

از سوی‌دیگر بیماران دیابتی با اختلال در سیستم دفاعی بدن خود روبه‌رو هستند. این اختلال باعث ایجاد عفونت در نواحی زخم می‌شود. از طرف دیگر تنگ شدن رگ‌های اصلی در فرد دیابتی نیز باعث کاهش خون‌رسانی به اندام‌ها می‌شود. مشکل خون‌رسانی به بافت‌های آسیب دیده باعث می‌شود روند بهبودی در فرد مبتلا با مشکل روبه‌رو شود. به طور کلی دیابت با مجموعه‌ای از عوارض خود که به صورت زنجیروار به هم متصل هستند باعث بروز زخم دیابت می‌شود.

زخم پای دیابتی

مهم ترین نقطه از بدن که زخم دیابت در آن رخ می‌دهد، پا می‌باشد. این زخم ها با توجه به انواع مختلف آن در نقاط متفاوتی از پا ظاهر می‌شود:

زخم نوروپاتیک که بیشتر در نواحی برجسته کف پا دیده می‌شود. این زخم‌ها ابتدا به صورت یک کالوس یا پینه در سطح پا آشکار می‌شود.

زخم ایسکمیک که در انگشتان پا ظاهر می‌شود و از زخم‌های رایج بیماران دیابتی است. این زخم‌ها بیشتر در قسمت زیرین انگشتان پا وجود دارد.

زخم نوروایسکمیک اغلب در حاشیه پا و بالای برجستگی استخوانی وجود دارند. این زخم‌ها ابتدا به صورت نقاط قرمز رنگی وجود دارند و سپس تاول می‌زنند.

شما می‌توانید با یک تماس از خدمات درمان زخم پای دیابتی در منزل خود بهره‌مند شوید. درمان سریع با هزینه مناسب را از توان سلامت بخواهید. شما می‌توانید از خدمات مشاوره و راهنمایی خود نیز به صورت رایگان از ما کمک بگیرید.

۰۲۱۷۷۵۰۵۹۱۹

پیشگیری از زخم دیابت

جهت جلوگیری از ایجاد زخم پای دیابتی توجه به نکاتی ضروری است.

۱- هر شب با آب ولرم پای خود را شست‌وشو دهید.

۲- با استفاده از وازلین و مرطوب کننده‌ها پای خود را مرطوب نگه‌دارید.

۳- از تحت فشار قرار دادن پا به طور جدی اجتناب کنید. به طور مثال جوراب یا کفش تنگ نپوشید.

۴- نسبت به سوختگی پای خود بسیار مراقب باشید. مثلا پای خود را نزدیک وسایل گرمازا مانند بخاری یا اگزوز موتور قرار ندهید.

پیشگیری از زخم پای دیابتی

جلوگیری از عفونت زخم دیابت

توجه به بعضی از موارد و انجام اقداماتی می‌تواند در جلوگیری از عفونت زخم پای دیابتی بسیار موثر باشد.

۱- به‌سرعت درمان زخم را آغاز کنید:
با درمان سریع از ورود میکروب، باکتری به زخم جلوگیری کنید. این موارد باعث آلودگی و عفونت زخم خواهند شد.

۲- محل زخم را تمیز و پانسمان کنید:
زخم ایجاد شده را زیر آب بشویید تا آلودگی آن از بین برود. کمی پماد آنتی بیوتیک روی زخم خود بمالید تا عفونت نکند و روی زخم را با گاز استریل، چسب زخم یا پانسمان تمیز بپوشانید.

۳- به پزشک مراجعه کنید:
پزشک با معاینه زخم کوچک پوستی از ایجاد مشکلات جدی و خطرناک بعد از آن جلوگیری می کند.

۴- روی زخم فشار نیاورید:
اگر زخم زیر پا ایجاد شده است تا حد امکان از وارد آمدن فشار به این قسمت جلوگیری کنید تا زخم بهبود یابد. زیرا پای بیماران دیابتی زیاد دچار تاول، پینه و زخم می شود.

پربازدیدترین‌های هفته : هزینه پرستار در منزل

درمان زخم پای دیابتی

درمان زخم پای دیابتی با توجه به میزان پیشرفت زخم صورت می‌پذیرد. بهتر است فرد دیابتی تا حد امکان از پای خود مراقبت کند تا دچار جراحت و زخم نشود. در صورت بروز زخم نیز بهتر است در همان مراحل اولیه توصیه لازم جهت درمان آن را رعایت کند. اما اگر زخم به مرحله‌ای رسید که روش‌های درمان خانگی در بهبود آن اثری نداشت بهتر است بلافاصله به متخصص مراجعه کنید. ضمنا باید توجه داشت که هیچ فشاری بر زخم وارد نشود. شما می توانید با مراجعه به پزشک یا تماس با مراکز درمان زخم پای دیابتی از شرایط خود مطلع شوید. روش‌های درمان گیاهی و پمادهایی جهت اینگونه زخم‌ها وجود دارد. توجه به این موضوع بسیاری ضروری است که اگر مراحل درمان را در زمان مناسب شروع نکنید ممکن است حتی پس از شروع درمان نیز نتیجه مطلوب دریافت نکنید و در نهایت ناچار به قطع عضو شوید.

شرکت پرستاری مراقبتی توان سلامت آماده ارائه خدمات درمان زخم پای دیابتی به همه شهروندان عزیز می‌باشد. شما با تماس با توان سلامت ضمن مشاوره رایگان می‌توانید از خدمات درمانی ما نیز بهره ببرید. توان سلامت با اعزام فرد متخصص به محل شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن جراحت شما را درمان می‌کند.

۰۲۱۷۷۵۰۵۹۱۹

قطع پا بر اثر زخم دیابت

درمان زخم پای دیابتی در زمان مناسب و جلوگیری از قطع عضو اهمیت زیادی دارد. اما در بعضی مواقع به علت حاد شدن شرایط زخم و عدم درمان به‌موقع یا مناسب راهی جز قطع عضو باقی نمی‌ماند. در این زمان قسمتی از پا که زخم شده به رنگ سیاه درآمده است. قطع عضو جهت جلوگیری از نفوذ عفونت صورت می‌پذیرد. این عمل در بیمارستان و زیرنظر متخصص انجام می‌شود.البته عفونت تنها در منطقه قطع شده وجود ندارد و ممکن است به نقاط بالاتر نیز سرایت کرده باشد. پس قطع عضو به منزله درمان ناحیه آسیب دیده پا نمیاشد. جدا از مشکلاتی که قطع عضو به همراه دارد، این معضل برای بیمار نیز از لحاظ روحی بسیار ناراحت کننده و نومیدانه است. پس بهتر است با درمان زخم پای دیابتی در مراحل اولیه از قطع عضو جلوگیری کنیم.

 نکته:     ما و  همراهانمان در تیم توان سلامت از انتشار عکس‌های دلخراش از زخم پای دیابتی و قطع آن معذور هستیم. تیم توان سلامت امیدوار است با درمان به‌موقع و مناسب، هیچگاه شخصی به این عمل دلخراش نیاز نداشته باشد. سلامتی شما آرزوی قلبی ماست.

عمل قطع پا

خدمات پرستاری مراقبتی توان سلامت

خدمات پرستاری مراقبتی توان سلامت با دو دهه سابقه در زمینه مراقبت و پرستاری در منزل، سالها که در زمینه درمان زخم‌ها و عفونت‌های نواحی مختلف بدن فعالیت می‌کند. دو زمینه اصلی فعالیت ما درمان زخم پای دیابتی و زخم بستر می‌باشد. متخصصین ما پس از مراجعه در سریع‌ترین زمان ممکن زخم فرد دیابتی را به طور قطعی درمان خواهند کرد. شما می‌توانید با تماس تلفنی با ما ارتباط برقرار کرده و به طور رایگان از متخصصین ما مشاوره دریافت کنید. در صورت نیاز متخصص به محل سکونت شما اعزام خواهد شد و پس از بررسی روند درمان را آغاز خواهد کرد.

شماره تماس

۰۲۱۷۷۵۰۵۹۱۹

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
مرکز پرستاری مراقبتی توان سلامت با هدف ارتقا و بهبود سطح سلامت جامعه و کمک به هم‌وطنان عزیز در سال ۱۳۸۷ تاسیس گردید. این مرکز با بهره‌گیری از متخصصین حوزه پرستاری و کادر اجرایی مجرب، بالاترین سطح کیفیت را به مشتریان خود عرضه کند. توان سلامت سالهاست که در زمینه نگهداری و پرستاری از سالمندان، بیماران، کودکان و نوزادان به صورت گسترده و در تمام نقاط ایران فعالیت دارد .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 304
  • بازدید سال : 3,751
  • بازدید کلی : 61,824